Текст и фото: ДТ
Од Зорана Бабића, ВД директора „Коридора Србије“ ДОО у Београду, на адресу Интернет портала „еСтварност“ упућен је 17. јануара ове године одговор на питања у вези мермера на Венчацу и изградње ауто пута „Милош Велики“. После месец дана, 18. фебруара, добили смо и одговор ЈП „Путеви Србије“, али по систему – с бабе на деду.
Наиме, у допису „Коридора Србије“ ДОО Београд (садржај тог акта објављен је на нашем порталу у тексту „Брзи одговори поводом упропашћавања Венчаца од Коридора Србије и Основног јавног тужилаштва“, 25. јануара ове године), број: I-111/20, од 17. јануара 2020. године, који је достављен Поверенику за информације од јавног значаја и заштиту података о личности, као и тражиоцу информације, наведено је и следеће: „Коридори Србије су Надзорни орган на овим пројектима, а у складу са тим немамо овлашћења да документацију достављамо мимо Послодавца – Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре или Инвеститора ЈП Путеви Србије Београд. Тражилац информације се упућује да се обрати инвеститору ЈП Путеви Србије Београд, Булевар Краља Александра бр. 282.“
Тражилац информација (наш портал „еСтварност“) је тако и урадио, па је од Јавног предузећа „Путеви Србије“ добијен допис I број: 953-2035/20-1, од 18. фебруара ове године.
Факсимил обавештења ЈП „Путеви Србије“, од 18. фебруара 2020. године
Дакле, у допису ЈП „Путеви Србије“ јасно је написано да не располажу „предметном документацијом и да они нису ни били потписници уговора за изградњу ауто пута „Милош Велики“ (Е763), већ да су то учинили „Коридори Србије“ ДОО, Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре и кинеска компанија Шангдонг“. Посебно је индикативна реченица: „... те не можемо бити неко ко даје одобрење нити препрека да „Коридори Србије“ доставе документацију коју по Закону тражите“. Добро је што су ЈП „Путеви Србије“ натрљали нос „Коридорима Србије“ ДОО због чега су нас уопште на њих и упутили да тражимо информације, али све то указује на то како међусобно (не)функционишу државни органи Републике Србије.
Но, иако све ово подсећа на већ чувено пребацивање с деде на бабу, или обрнуто, сачекаћемо нови одговор „Коридора Србије“ и видети да ли ће прокоментарисати и „трљање носа“ од стране ЈП „Путеви Србије“, као и први одговор ресорног министарства. Ево и мејла који смо данас послали:
Zahtev za dobijanje informacija/odgovora i skeniranih kopija dokumenata
Dragan Todorović <Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели.>
20:42 (пре 9 минута)
коме office, kabinet, Office, office
Poštovani,
U skladu sa Zakonom o slobodnom pristupu
informacijama od javnog značaja ("Službeni glasnik RS", broj:
120/2004, 54/2007, 104/2009 i 36/2010), potpisnik ovog zahteva za
dobijanje informacija, odnosno dokumenata od javnog značaja - mr
Dragan Todorović, iz Aranđelovca, vlasnik Izdavačke delatnosti
"Stvarnost" u Aranđelovcu, koja je osnivač Internet portala
"eStvarnost", sa prebivalištem u Aranđelovcu, Vojvode Stepe 16/28 -
traži od organa vlasti "Koridori Srbije" DOO Beograd i Ministarstva
građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture (a na osnovu obaveštenja
JP "Putevi Srbije", I broj: 953-2035/20-1, od 18. 02. 2020. godine,
koje Vam dostavljam u atačmentu)
sledeće informacije i dokumenta, u ovom mejlu precizirana i dopunjena, koja
je potrebno napisati, odnosno skenirati i dostaviti na ovaj mejl
(Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели.):
Tražim informacije/odgovore na sledeća pitanja:
1. Spisak isporučilaca kamena za podlogu saobraćajnice
Koridora 11 "Miloš Veliki" i to za deonice koje su izgrađene tokom
2019. godine;
2. Spisak isporučilaca kamena/mermera sa planine Venčac u Aranđelovcu
za podlogu saobraćajnice koridora 11 "Miloš Veliki" i to za deonice
koje su izgrađene tokom 2019. godine;
3. Spisak proizvođača kamena (vlasnika kamenoloma) od
kojih je nabavljen kamen, odnosno gde je kamen izvađen rudarenjem
tokom 2019. godine, a koji je isporučen za ugradnju u saobraćajne
deonice Koridora 11 "Miloš Veliki" tokom 2019. godine.
4. Spisak privrednih društava/firmi prevoznika koji su angažovali
sopstvene kamione (tzv. "kamione-kade") za prevoz kamena/mermera sa
Venčaca za ugradnju u navedeni auto put?
5. Po kojim cenama, i od koga, je kamen/mermer sa Venčaca plaćen
vlasnicima rudnika na Venčacu, a po kojim cenama, i od koga, je
kamen/mermer sa Venčaca plaćen krajnjem isporučiocu, koji je ugradio
kamen/mermer sa Venčaca u podlogu auto puta?
6. Da li kupci/prevoznici kamena/mermera sa Venčaca zaključivali
ugovore (o zakupu ili slično)
7. Na osnovu koje procedure javne nabavke je izabran Venčac, kao
pogodna planina za obezbeđivanje kamena/mermera za izgradnju podloge
navedenog auto puta?
8. Sa kojim privrednim društvima su zaključeni ugovori o
isporučivanju, odnosno nabavci kamena/mermera sa Venčaca?
9. Sa kojim privrednim društvima su zaključeni ugovori o prevozu
kamena/mermera sa Venčaca do dispozicija na auto-putu u izgradnji?
Tražim skenirane kopije sledećih dokumenata:
1. Ugovore sa privrednim društvima/firmama, koje su isporučivale
kamen/mermer sa Venčaca i drugih kamenoloma odakle je nabavljan kamen
za izgradnju podloge auto puta.
2. Okončanu situaciju izgrađenih deonica Koridora 11 "Miloš
Veliki" tokom 2019. godine, koju je potrebno skenirati i dostaviti na
ovaj mejl, zajedno sa sertifikatima isporučilaca kamena da ispunjavaju
standarde kvaliteta za ugradnju u podlogu saobraćajnica auto-puta.
Navedene informacije i dokumenta se odnose na ugrožavanje životne
sredine planine Venčac i sela Brezovac, Banja, Vrbica i Gornja
Trešnjevica na području opštine Aranđelovac, kao i sela Lipovac i
Donja Trešnjevica na području opštine Topola, a što je članom 4.
Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja definisano
kao "opravdani interes javnosti da zna", pa od Vas očekujem hitno
dostavljanje traženih informacija i skeniranih dokumenata.
Овај мејл смо проследили Јавном предузећу „Путеви Србије“, као и Поверенику за информације од јавног значаја и заштиту података о личности. Чим будемо добили тражене одговоре правовремено ћемо Вас, поштовани читаоци нашег портала, обавестити.
У сваком случају, надамо се да нећемо морати да се обраћамо и кинеској компанији „Шангдонг“, не само због тога што ћемо и ми кинески морати да савладамо, него што страхујемо да ако ни од „Шангдонга“ ништа не сазнамо - остаје нам само да се за спас Венчаца уздамо једино у свевишњег Бога.