Дејан Комненовић
Завршни текст Дејана Комненовића, дипломираног економисте из Босуте код Аранђеловца, о моделу деполитизације месних заједница.
Залагање за поништавање важеће Одлуке о месним заједницама на територији општине Аранђеловац из јуна 2019. године (која до сад није примењивана) је у најбољем интересу свих грађана наше општине.
Актуелна одлука о месним заједницама легализује партијску узурпацију месних заједница. Пре ове одлуке из јуна 2019. године, у децембру 2014. године била је донета потпуно супротна одлука о месним заједницама по којој општина није имала никакву обавезу према месним заједницама чиме су оне пуштене низ воду у пропадање. Партијска узурпација није такнута ни 2014. као ни 2019. године. Легализована је и уздигнута на ниво „нормалности“, а нормалног у томе свакако да нема.
Залажем се за деполитизацију месних заједница – уклањање партијских и личних узурпација месних заједница. Решења постоје и већ деценију се промовишу и о њима расправља. Медији се нису бавили и отворили ову изузетно значајну тему што се очекује након „еСтварности“ да учине и други.
Пред Вама су три од десет одлука припремљених и представљених актуелној општинској власти пре једне деценије 2013 – 2014. године. Уместо да је прихвате као најбољу опцију у сврху остварења општег интереса грађана, актуелни руководиоци општине су је одбацили, онемогућивши, у децембру 2014. године, донетом одлуком о месним заједницама да се спроведу месни избори у било којој месној заједници.
Резултат је деценија иза нас без месних избора и нерегуларност истеклих мандата савета месних заједница у свих 20 месних заједница! Узурпација се обавља у потпуној нелегалности. Резултат је низ разрушених објеката у власништву општине и низ нерешених месних проблема. Сведоци смо у протеклој деценији чак и одбијања председника општине Аранђеловац да прими на састанак и разговара са представницима месних заједница, чак и председником месне заједнице.
Уторак је дан за пријем код председника општине Аранђеловац Бојана Радовића, али морате да се најавите телефоном па да Вас он прими током месеца и да након тога можда решите, у недефинисаном року, свој комунални проблем уз уобичајено партијско уцењивање да постанете члан партија на власти.
Кључ је у „Систему 48“
Предлагао сам и ранијем председнику општине Влади Гајићу, као и садашњем Бојану Радовићу, да уведу „Систем 48“, систем који дневно решава чак до 300 проблема грађана на деполитизованом принципу, без партијског непотизма. Ово значи преко 2.000 захтева грађана и реаговања општине и јавних предузећа седмично. То је 2.000 реакција на проблеме, пријаве и захтеве грађана. Влада Гајић није ни имао прилику да примени „Систем 48“ јер је кратко био председник општине, а актуелни председник Бојан Радовић одбија да буде у служби грађана, чак је одбио и одбија да омогући месне изборе, дозволи грађанима право на избор, већ читаву деценију.
Доказ су управо једном у седмици, уторком, пријеми за једног или ниједног грађанина како би се решио један, или ниједан, комунални проблем. Такав дуг и неефикасан поступак политичког непотизма, као уобичајеног дела „договора“, је штетан а ми као грађани ту штету трпимо читаву деценију. Док се у другим општинама реши 2.000 проблема седмично – у нашој општини је то један решени проблем уз уобичајено политичко уцењивање иза врата кабинета председника општине.
Деполитизација коју сам пре једне деценије представио кроз нацрте десет одлука о месној самоуправи, има за циљ да се учини непотребним посећивање било ког руководиоца општине па и председника општине. Власт је ту да служи народу, а не да народ служи појединцима на власти. Да би службе радиле без партијског утицаја потребне су деполитизоване процедуре. Њих представљамо у „еСтварности“.
Свако од нас жели да Општинска управа Аранђеловац функционише без политичког утицаја и потребе веза и везица када треба решити било који комунални проблем. Сви желимо да у општини постоји ред по ком се рутински и у редовној процедури, свако може појавити и решавати комунални проблем, а да не познаје ама баш никог од политичара и партијских активиста. Нацрти одлука у прилогу управо то решавају – требало је да реше пре једне деценије да је имао ко да их примени.
Процедура решавања једног комуналног проблема у месној заједници
При Одељењу за привреду и друштвене делатности Општинске управе Аранђеловац треба отворити Сектор за планове месне заједнице, како би сваки председник месне заједнице могао да донесе предлог пројеката које је потребно стручно обрадити. Сектор за планове месних заједница постоји деценијама у околним општинама, али се код нас игнорише потреба да постоји место на ком би се пројекти обрађивали без знања и одобрења политичара!
Други део процедуре је постојање Комисије за одобравање средстава месним заједницама при Скупштини општине. Стручно припремљени пројекти у Сектору за планове месних заједница би се одобравали на овој комисији. Евиденција о новцу, транспарентност и онемогућавање ненаменског трошења новца из буџета општине, знање о стратегијама развоја месних заједница и комплементарности пројеката, евиденција о непонављању давања једној те истој месној заједници новца, непреклапање и непонављање тих трошења у истој месно заједници и слична питања су део рада комисије. Данас се насумице и без евиденција троши новац у месним заједницама, углавном пред општинске изборе, стихијно и без икаквог реда, процедуре или евиденције, чак без писаних трагова.
Пред Вама је и нацрт Пословника о раду комисије за спровођење избора у месним заједницама из 2014. године. Иницијатива је да се најпре, месни избори поново расписују од стране председника Скупштине општине.
Друго, иницијатива је да се политичке партије потпуно уклоне из месних заједница. По нацрту ове одлуке мештани месних заједница би гласали лично за свог комшију по имену и презимену а никако за безличне политичке партије. Партијска узурпација месних заједница је штетна. Општински руководиоци се нису часно понели пре једне деценије и нису престали са узурпацијом месних заједница.
Пред Вама је у овом прилогу и Роковник изборних радњи у поступку спровођења месних избора. Јавност треба да зна све о поступцима у току избора. Сајт општине Аранђеловац на дневном нивоу мора да има ажурне податке о раду и одлукама Комисије за спровођење избора у месним заједницама. Партијски непотизам и корупција постоје само у тајним, нејасним процедурама, а оне су такве у актуелном начину рада општине Аранђеловац. На сајту општине бисмо макар имали доступне све статуте месних заједница и не би били скривани, како је то данас случај, од стране узурпатора.
Уколико остане на снази актуелна одлука о месним заједницама из јуна 2019. године и даље ће свако од нас морати уторком да се најави зарад састанка и мољења председника општине – да ради свој посао. А он ће се премишљати као и до сада.
У прилогу, можете прочитати Одлуку о месним заједницама, која подразумева да не морате да молите никог и да ни један партијски руководилац не мора да зна за Ваше потребе и иницијативе.
Позивам Вас да прочитате ове три, од десет нацрта одлука из 2014. године, и дате предлоге редакцији „еСтварности“ зарад додатних побољшања. Остале су објављене у претходна три текста „еСтварности“.
1.
СКУПШТИНА ОПШТИНЕ АРАНЂЕЛОВАЦ, на седници од __.__.2014.г., на основу чл. 32. став 1. тачка 6. и чл.72. Закона о локалној самоуправи (''Сл.гласник РС '',бр.129/07), чл.__.и чл.__.став _. Статута општине Аранђеловац (''Сл.гласник РС'',бр.__/14) и чл.__. став _. и чл.___. став __. Пословника о раду Скупштине општине Аранђеловац (''Сл.гласник РС'',бр.__/__), донела је
О Д Л У К У
О МЕСНИМ ЗАЈЕДНИЦАМА НА ТЕРИТОРИЈИ ОПШТИНЕ АРАНЂЕЛОВАЦ
I. ОПШТЕ ОДРЕДБЕ
Члан 1.
Овом Одлуком се у постојећим месним заједницама, поред одређивања њиховог подручја одређују и послови које врши месна заједница, уређује начин одлучивања, организација и поступак избора и начин рада органа месне заједнице, финансирање, односи са органима општине и друга питања од значаја за рад месне заједнице.
Члан 2.
Месна заједница је део локалне самоуправе и облик месне самоуправе грађана на одређеном подручју општине.
Месна заједница се образује ради задовољавања општих, заједничких и свакодневних потреба и интереса локалног становништва на одређеном подручју општине.
II. НАЗИВ И ПОДРУЧЈЕ МЕСНИХ ЗАЈЕДНИЦА
Члан 3.
На територији општине Аранђеловац постоји 20 месних заједница и то:
1. Месна заједница «Стари град»
Месна заједница обухвата подручје катастарске општине ___________________________.
2. Месна заједница «Центар»
Месна заједница обухвата подручје катастарске општине ___________________________.
3. Месна заједница Бања
Месна заједница обухвата подручје катастарске општине _________________________.
4. Месна заједница Босута
Месна заједница Босута обухвата подручје катастарске општине _____________________.
5. Месна заједница Брезовац
Месна заједница Брезовац обухвата подручје катастарске општине ___________________.
6. Месна заједница Буковик
Месна заједница Буковик обухвата подручје катастарске општине ___________________.
7. Месна заједница Венчане
Месна заједница Венчане убухвата подручје катастарске општине____________________.
8. Месна заједница Врбица
Месна заједница Врбица обухвата подручје катастарске општине _____________________.
9. Месна заједница Вукaсoвци
Месна заједница Вукaсoвци обухвата подручје катастарске општине __________________.
10. Месна заједница Гараши
Месна заједница Гараши обухвата подручје катастарске општине _____________________.
11. Месна заједница Горња Трешњевица
Месна заједница Горња Трешњевица обухвата подручје катастарске општине __________.
12. Месна заједница Даросава
Месна заједница Даросава обухвата подручје катастарске општине ___________________.
13. Месна заједница Јеловик
Месна заједница Јеловик обухвата подручје катастарске општине ___________________.
14. Месна заједница Копљари
Месна заједница Копљари обухвата подручје катастарске општине __________________.
15. Месна заједница Мисача
Месна заједница Мисача убухвата подручје катастарске општине ____________________.
16. Месна заједница Орашац
Месна заједница Орашац обухвата подручје катастарске општине __________________.
17. Месна заједница Прогоревци
Месна заједница Прогоревци убухвата подручје катастарске општине ________________.
18. Месна заједница Раниловић
Месна заједница Раниловић обухвата подручје катастарске општине _________________.
19. Месна заједница Стојник
Месна заједница Стојник обухвата подручје катастарске општине ____________________.
20. Месна заједница Тулеж
Месна заједница Тулеж обухвата подручје катастарске општине __________________.
Члан 4.
О образовању нове, промени подручја и укидању месне заједнице одлучује Скупштина општине, већином гласова од укупног броја одборника, уз претходно прибављено мишљење грађана.
Предлог за оснивање нове месне заједнице, промену подручја и укидање месне заједнице могу поднети председник општине, најмање једна трећина одборника, Савет месне заједнице или грађани са пребивалиштем на територији на коју се предлог односи, путем грађанске иницијативе.
У случају укидања месне заједнице, њена средства, права и обавезе преузима општина, а у случају припајања месна заједница којој се припаја.
III. ПРАВНИ СТАТУС И СТАТУТ МЕСНЕ ЗАЈЕДНИЦЕ
Члан 5.
Месна заједница има својство правног лица у оквиру права и дужности утврђених Законом, Статутом и овом Одлуком.
Месну заједницу представља и заступа председник Савета, или друго лице које он овласти.
Послове правне заштите, имовинских права и интереса месне заједнице пред Судовима и другим државним органима, у складу са овом Одлуком, Одлуком о вршењу послова правне заштите имовинских права и интереса општине Аранђеловац, број __-____/__-__, од __.__.2014. год. и Статутом месне заједнице обавља Општинска управа- Одељење за имовинско-правне, комунално-стамбене послове, урбанизам и грађевинарство.
Члан 6.
Месна заједница има Статут. Статутом се у складу са Статутом општине и овом Одлуком се утврђују послови које врши, органи и поступак избора, организација и рад органа, начин одлучивања и друга питања од значаја за рад месне заједнице.
Статут месне заједнице доноси Савет месне заједнице већином од укупног броја чланова Савета.
Статут месне заједнице се објављује у Општинском службеном листу и исти је доступан јавно на званичној интернет презентацији општине.
IV. ПОСЛОВИ МЕСНЕ ЗАЈЕДНИЦЕ
Члан 7.
Ради задовољавања заједничких потреба грађана на свом подручју, месна заједница обавља следеће послове:
1. доноси Статут, план рада, финансијски план, и завршни рачун;
2. обезбеђује организовани утицај грађана на функционисање локалне самоуправе;
3. подстиче, спроводи референдуме о пројектима, обједињава и доставља Сектору за планове месних заједница и надлежним органима, јавним предузећима и установама, иницијативе грађана за решавање питања од њиховог заједничког интереса;
4. учествује у изградњи комуналних објеката и путева када су јавна предузећа и Буџетски фонд инвеститори тих објеката;
5. организује изградњу комуналних објеката када јавна предузећа и Буџетски фонд нису инвеститори тих објеката;
6. сарађује на одржавању комуналних објеката и путева и у обављању комуналних делатности које је општина поверила јавним предузећима и другим предузећима и предузетницима;
7. обезбеђује одржавање комуналних објеката и путева и обављање комуналних делатности које нису поверене јавним предузећима и другим предузећима и предузетницима;
8. обезбеђује просторне и организационе услове за културно-уметничке активности грађана;
9. сарађује на стварању услова за рад предшколске установе, основне школе и других облика васпитно образовног рада са децом;
10. стара се о просторним, финансијским и организационим условима за спорт и рекреацију;
11. сарађује са здравственим и ветеринарским установама и организацијама на стварању услова за здравствену и ветеринарску заштиту;
12. организује по потреби разне облике хуманитарне помоћи на свом подручју;
13. стара се о заштити од елементарних непогода и организованом отклањању или ублажавању последица;
14. уређује коришћење пашњака и утрина који су враћени селима на коришћење;
15. обезбеђује домаћинско газдовање непокретностима на којима има право коришћења и сарађује на коришћењу и заштити других непокретности у државној својини на свом подручју;
16. организује мировно веће од 3 до 5 чланова, чија се надлежност ближе регулише Статутом месне заједнице;
17. организује Комисију за процену штете, по потреби чуваре поља и друге специфичне облике самопомоћи становништва;
18. помаже рад удружења грађана;
19. сарађује са другим институцијама локалне самоуправе и државним органима у вршењу њихових послова;
20. обавља друге послове у складу са Законом и актима Скупштине општине. Месној заједници се у складу са Законом и Статутом могу поверити изворни послови општине, уз обезбеђење средстава из Буџета општине.
При поверавању послова полази се од тога да ли су ти послови од непосредног и свакодневног значаја за живот становника месне заједнице. У обављању комуналних и других поверених послова месна заједница примењује прописе и стручна упутства јавних предузећа и установа, образованих за те делатности.
За обављање одређених послова из надлежности Општинске управе, може се организовати рад Општинске управе у месним заједницама, при чему те послове одређује председник општине на предлог начелника Општинске управе.
Члан 8.
Месна заједница обавља послове у складу са својим годишњим и вишегодишњим плановима и програмима уз поштовање рокова задатих из општинских одлука о додељивању изворних прихода месној заједници.
Рокови из домена функционсања општинског „Система 48“ су дужне да поштују и месне заједнице.
Ради успешнијег извршења Програмом одређених послова месне заједнице, председник општине може да одреди лице за координацију рада месних заједница и јавних предузећа, установа и служби општине.
V. ОБЛИЦИ ОДЛУЧИВАЊА У МЕСНОЈ ЗАЈЕДНИЦИ
Члан 9.
У месној заједници одлучују пунолетни грађани, који имају пребивалиште и изборно право на подручју месне заједнице, осим ако законом није прописано другачије.
Грађани одлучују: тајним гласањем, референдумом, грађанском иницијативом, на збору и преко својих представника у органима месне заједнице, на начин одређен овом Одлуком и Статутом месне заједнице.
Члан 10.
Тајним гласањем грађани одлучују о избору чланова Савета и других органа месне заједнице и о другим питањима одређеним Статутом месне заједнице и одлукама органа месне заједнице и органа општине.
Члан 11.
Референдумом у месној заједници грађани се изјашњавају о пројектима и буџетирању, реонизацији, самодоприносу као и о одређеним питањима о којима одлучује Скупштина општине, претходно се изјашњавају о одређеним питањима и о потврди одлуке и других аката о којима одлучује Скупштина општине.
Референдум за месну заједницу расписује Скупштина општине, у редовним процедурама или на писани захтев 10% бирача, према последњем званично објављеном решењу о закључењу бирачког списка за избор одборника Скупштине општине.
Члан 12.
Грађанском иницијативом у месној заједници пунолетни грађани могу, у писаном облику, органу месне заједнице да предложе измену Статута и доношење друге Одлуке и затраже сазивање збора грађана, као и да Скупштини општине предложе доношење аката из надлежноси општине.
На грађанску иницијативу у месној заједници сходно се примењује Закон о референдуму и народној иницијативи, с тим што Иницијативни одбор прикупљање потписа пријављује Савету месне заједнице, а Савет месне заједнице је дужан да одржи расправу и достави образложен одговор грађанима у року од 30 дана од дана добијања предлога.
Уколико је предлог поднет Скупштини општине, Скупштина је дужна да одржи расправу и да достави образложен одговор грађанима у року од 60 дана од дана пријема предлога.
Потребан број потписа за покретање грађанске иницијативе је 5% бирача у месној заједници, реону или са подручја на које се иницијатива односи.
Члан 13.
Збор грађана у месној заједници расправља и даје предлоге о питањима из надлежности општине, расправља о заједничким потребама и интересима грађана.
Збор грађана се може одржати за месну заједницу, део месне заједнице, реон, насеље или део насеља.
Збор грађана може сазвати: председник Скупштине општине, председник општине, председник Савета месне заједнице или лице које он овласти, најмање 30 грађана са пребивалиштем на подручју за које се збор сазива и најмање 1/3 одборника, најмање 8 дана пре дана одржавања збора грађана.
Сазивање и рад збора грађана ближе се уређује Статутом месне заједнице.
VI. ОРГАНИЗАЦИЈА, ИЗБОР И РАД ОРГАНА МЕСНЕ ЗАЈЕДНИЦЕ
Члан 14.
Орган месне заједнице је Савет месне заједнице.
Савет месне заједнице бира се непосредно, тајним гласањем на основу општег и једнаког изборног права.
Савет месне заједнице може имати најмање 5 а највише 9 чланова, независно од броја реона у месној заједници а што се уређује Статутом месне заједнице.
Савет месне заједнице има председника, а може имати и заменика председника.
Председник (и заменик председника) Савета месне заједнице, бирају се из редова чланова Савета месне заједнице.
Члан 15.
Мандат Савета месне заједнице траје 4 године.
Члан 16.
Изборе за Савете месних заједница расписује председник Скупштине општине.
Одлуком о расписивању избора одређује се дан одржавања избора , као и дан од кога почињу да теку рокови за вршење изборних радњи.
Одлука о расписивању избора се објављује у Општинском службеном гласнику и јавно је доступна на интернет презентацији општине на дан доношења.
Од дана расписивања избора до дана одржавања избора не може протећи мање од 30 дана ни више од 60 дана.
Члан 17.
Сваки грађанин са пребивалиштем на подручју месне заједнице, који је навршио 18 година живота има право да бира и да буде биран у органе месне заједнице.
Члан 18.
Органи за спровођење избора су:
1. Комисија за спровођење избора у месним заједницама
2. Бирачки одбор
3. Другостепена изборна комисија.
Комисија за спровођење избора има председника и 4 члана, који имају заменике, секретара и заменика секретара, које именује председник Скупштине, након обављених консултација са председницима одборничких група у Скупштини општине Аранђеловац.
Бирачки одбор има председника и 2 члана који имају заменике, које именује Комисија за спровођење избора, на предлог Савета месних заједница.
Члан 19.
Комисија за спровођење избора:
- одређује бирачка места најкасније 10 дана пре дана одређеног за одржавање избора,
- именује чланове Бирачких одбора,
- утврђује облик, изглед и број гласачких листића и записнички их предаје бирачким одборима,
- утврђује и објављује укупне резултате избора,
- подноси извештај председнику Скупштине о спроведеним изборима за чланове Савета месне заједнице,
- прописује обрасце, организује техничке припреме за спровођење избора и даје потребна упутства за спровођење избора.
Општинска управа обезбеђује потребан број гласачких кутија, параване, и канцеларијски материјал за рад бирачких одбора и Комисије.
Све одлуке Комисије за спровођење избора се објављују у Општинском службеном гласнику и јавно су доступне на интернет презентацији општине на дан доношења.
Члан 20.
Бирачки одбор непосредно спроводи гласање, обезбеђује правилност и тајност гласања, утврђује резултате гласања на бирачком месту и обавља друге послове одређене овом Одлуком и упутствима Комисије за спровођење избора.
Члан 21.
Право предлагања кандидата за члана Савета месне заједнице има најмање 10 грађана са подручја месне заједнице, са бирачким правом у месној заједници независно од броја реона у месној заједници.
Уз кандидатуру се Комисији подноси писана изјава кандидата о прихватању кандидатуре и потписи бирача који су подржали кандидатуру, док ће Комисија, по службеној дужности, извршити проверу пребивалишта кандидата и проверу изборног права сваког кандидата.
Листа кандидата за члана Савета месне заједнице се објављује у Општинском службеном гласнику и бива јавно доступна на интернет презентацији општине.
Гласачки листић мора да садржи: назив месне заједнице у којој се бира Савет, редни број који се ставља испред имена и презимена кандидата, њихове године рођења и занимања, као и назначење броја чланова Савета који се бира.
На гласачком листићу кандидати се наводе по редоследу пријема кандидатура.
Члан 22.
Грађани се на изборима изјашњавају заокруживањем редног броја испред имена кандидата.
Заокружује се највише онолико кандидата колико се бира чланова Савета месне заједнице.
Непопуњен гласачки листић, гласачки листић који је попуњен тако да се не може утврдити за које кандидате је бирач гласао, као и гласачки листић на коме је заокружено више кандидата него што се бира чланова Савета сматра се неважећим.
Члан 23.
По завршеном гласању Бирачки одбор приступа утврђивању резултата гласања на бирачком месту.
Бирачки одбор утврђује број неупотребљених гласачких листића и ставља их у посебан омот који печати, с назнаком на омоту да се ради о неупотребљеним гласачким листићима.
На основу извода из бирачког списка Бирачки одбор утврђује укупан број бирача који су гласали.
После завршеног гласања отвара се гласачка кутија и утврђују резултати гласања који обухватају следеће податке:
- број употребљених гласачких листића,
- број неважећих гласачких листића, који се стављају у посебан омот и печате, с назнаком на омоту да се ради о неважећим гласачким листићима,
- број важећих гласачких листића, који се стављају у посебан омот и печате, с назнаком на омоту да се ради о важећим гласачким листићима,
- број гласова које су кандидати добили.
Изабрани су они кандидати који су добили највећи број гласова до броја чланова који се бира.
У колико два или више кандидата добију једнак број гласова, изабрани је кандидат чија је кандидатура прва примљена.
Листу изабраних кандидата Комисија за спровођење избора објављује у Општинском службеном гласнику који је јавно доступан на интернет презентацији општине на дан верификовања резултата избора.
Члан 24.
Савет месне заједнице конституише се у року од 20 дана од дана објављивања резултата избора.
Прву конститутивну седницу Савета сазива председник Савета из претходног сазива, а седницом председава најстарији изабрани члан Савета,а у колико он то не учини седницу Савета може сазвати председник Скупштине, најстарији изабрани члан Савета или 1/3 изабраних чланова Савета, а седницом председава члан Савета кога одреди сазивач.
На првој седници Савета, из реда чланова Савета бира се председник Савета месне заједнице.
Председник Савета месне заједнице представља и заступа месну заједницу, сазива седнице Савета, наредбодавац је у извршењу финансијског плана и обавља и друге послове у складу са Статутом месне заједнице.
VII. ПРЕСТАНАК МАНДАТА И ПОНОВНИ ИЗБОРИ
Члан 25.
Члану Савета престаје мандат пре истека времена на које је изабран:
- подношењем оставке,
- ако је правоснажном судском одлуком осуђен на безусловну казну затвора у трајању од најмање 6 месеци,
- ако је правоснажном одлуком лишен пословне способности,
- ако му престане пребивалиште на територији месне заједнице у којој је изабран за члана Савета,
- губљењем држављанства,
- ако наступи смрт члана Савета.
Члану Савета престаје мандат даном наступања случаја из става 1. овог члана, што констатује Савет на првој наредној седници.
У случају престанка мандата изабраном члану Савета месне заједнице, члан Савета месне заједнице постаје кандидат који је на претходно спроведеним изборима освојио највећи број гласова међу осталим кандидатима који нису изабрани у Савет месне заједнице.
Мандат новог члана Савета траје до истека мандата члана Савета коме је престао мандат.
У колико члану Савета престане мандат пре истека времена на које је изабран, а нема кандидата коме би се у складу са ставом 3. овог члана доделио мандат, спровешће се допунски избори за избор недостајућег броја чланова Савета.
Члан 26.
Поновни избори спроводе се ако изборна Комисија поништи изборе због неправилности у спровођењу избора.
Ако се избори пониште на поједином бирачком месту, гласање се понавља само на том бирачком месту.
На бирачким местима на којима изборни поступак није спроведен у складу са овом Одлуком, избори се понављају у року од 7 дана од дана утврђивања неправилности у изборном поступку, на начин и по поступку утврђеним за спровођење избора који су поништени.
Члан 27.
Средства за материјалне трошкове као и средства за исплату накнаде за рад Комисији за спровођење избора у месним заједницама, обезбеђују се у Буџету општине Аранђеловац, док месна заједница обезбеђује средства за плаћање накнаде за рад Бирачким одборима.
VIII. СРЕДСТВА ЗА РАД МЕСНЕ ЗАЈЕДНИЦЕ
Члан 28.
Средства за рад месне заједнице обезбеђују се из:
1. средстава утврђених Одлуком о Буџету општине, укључујући самодопринос,
2. донација,
3. прихода које месна заједница оствари својом активношћу.
Месна заједница користи средства у складу са Законом и својим програмима и плановима.
Појединачни акт о коришћењу средстава месне заједнице доноси орган одређен Статутом месне заједнице.
IX. ОБАВЉАЊЕ СТРУЧНИХ И АДМИНИСТРАТИВНИХ ПОСЛОВА
Члан 29.
Стручне,административно-техничке и књиговодствене послове месне заједнице обавља Општинска управа - Одељења и Службе Општинске управе, свако из своје надлежности.
X. ОДНОС МЕСНЕ ЗАЈЕДНИЦЕ СА ОРГАНИМА ОПШТИНЕ
Члан 30.
Месна заједница је дужна да достави Извештај о раду и другу документацију на захтев Општинског већа.
Месна заједница доставља Општинском већу финансијски план на сагласност.
XI. САРАДЊА МЕСНЕ ЗАЈЕДНИЦЕ СА ДРУГИМ МЕСНИМ ЗАЈЕДНИЦАМА И ОРГАНИЗАЦИЈАМА
Члан 31.
Месне заједнице сарађују ради остваривања заједничких интереса са другим месним заједницама, предузећима, установама и другим организацијама, на подручју општине, са месним заједницама, предузећима, установама и другим организацијама других општина и градова.
XII. ПРЕЛАЗНЕ И ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ
Члан 32.
Месне заједнице ће донети своје Статуте, у року од месец дана од дана ступања на снагу ове Одлуке.
Члан 33.
Органи месних заједница настављају са радом до редовних избора који ће се расписати у року од 2 месеца од истека рока за доношење Статута месне заједнице.
Члан 34.
Општи акти месних заједница објављују се у ''Сл.гласнику општине Аранђеловац'' који је објављен на сајту Општине.
Члан 35.
Ступањем на снагу ове Одлуке престаје да важи Одлука о месним заједницама на територији општине Аранђеловац (''Општински сл.гласник'',бр.__/____).
Члан 36.
Ова Одлука ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у ''Сл.гласнику општине Аранђеловац' и на сајту Општине'.
Број: ___-___/2014-__ Аранђеловац, __. _________________.2014. год.
ПРЕДСЕДНИК СКУПШТИНЕ
________ _________, с.р.
х х х
2.
На основу члана 19. Одлуке о месним заједницама („Сл. гласник општине Аранђеловац“, бр. __/__, __/__ и __/14)
Комисија за спровођење избора у месним заједницама на територији општине Аранђеловац, на седници одржаној дана
__.__.2014. године, доноси
П О С Л О В Н И К
КОМИСИЈЕ ЗА СПРОВОЂЕЊЕ ИЗБОРА У МЕСНИМ ЗАЈЕДНИЦАМА
НА ТЕРИТОРИЈИ ОПШТИНЕ АРАНЂЕЛОВАЦ
УВОДНЕ ОДРЕДБЕ
1.
Овим Пословником уређују се питања организације начина рада и одлучивања Комисије за спровођење избора за Савет месних заједница на територији општине Аранђеловац (у даљем тексту: Комисија), као и друга питања од значаја за рад Комисије.
2.
Седиште комисије је у Аранђеловцу, у згради Скупштине општине Аранђеловац.
За свој рад Комисија користи малу салу на другом спрату зграде општине.
3.
Комисија у свом раду користи печат Скупштине општине Аранђеловац.
САСТАВ КОМИСИЈЕ
4.
Комисију чине председник и четири члана које именује Скупштина општине Аранђеловац.
Комисија има и секретара кога именује Скупштина општине Аранђеловац који учествује у раду комисије без права одлучивања.
5.
Председник, чланови и секретар Комисије имају заменике.
Заменици, председника, чланова и секретара имају иста права и одговорности као и чланови које замењују.
НАДЛЕЖНОСТ КОМИСИЈЕ
6.
Комисија у оквиру надлежности утврђених Одлуком о месним заједницама:
- одређује бирачка места најкасније 10 дана пре дана одређеног за одржавање избора,
- именује чланове Бирачких одбора,
- утврђује облик, изглед и број гласачких листића и записнички их предаје Бирачким одборима,
- по службеној дужности врши проверу пребивалишта кандидата за Савет месних заједница и проверу изборногправа сваког кандидата,
- утврђује и објављује укупне резултате избора,
- подноси извештај председнику Скупштине о спроведеним изборима за чланове Савета месне заједнице,
- прописује обрасце, организује техничке припреме за спровођење избора и даје потребна упутства за спровођење избора.
ОРГАНИЗАЦИЈА И НАЧИН РАДА КОМИСИЈЕ
7.
Председник комисије:
- представља комисију,
- сазива седнице комисије и председава седницама,
- потписује акте комисије,
- стара се да комисија своје послове обавља у складу са прописима и благовремено,
- стара се о примени овог пословника,
- обавља друге послове утврђене овим Пословником,
Заменик председника комисије обавља дужности председника комисије у случају његове одсутности или спречености за обављање функције, а може да обавља и послове за које га председник овласти.
8.
Чланови комисије и њихови заменици имају право и обавезу:
- да присуствују седницама комисије,
- да учествују у расправи о питањима која су на дневном реду седнице комисије и гласају о сваком предлогу о коме се одлучује на седници,
- да обављају све дужности и задатке одређене од стране комисије,
9.
Секретар комисије:
- припрема седнице комисије,
- помаже председнику у обављању послова из његове надлежности,
- стара се о припреми предлога аката које доноси комисија и обавља друге послове у складу са законом, овим пословником и налозима председника комисије,
- координира рад чланова и заменика чланова комисије,
10.
Седнице Комисије одржавају се у њеном седишту.
Седницу Комисије сазива председник комисије.
Седница се по правилу сазива писменим путем, а може телефонским путем или на други одговарајући начин, најкасније један дан пре дана одређеног за одржавање седнице.
У случају потребе, седнице могу бити сазване и у краћем року од рока из става 3. овог члана.
Дневни ред седнице Комисије предлаже председник комисије, осим у случају сазивања седнице на захтев најмање трећине чланова комисије, када се дневни ред предлаже уз сазивање седнице.
Седница може бити одржана када јој присуствује већина од укупног броја чланова и заменика чланова комисије.
Седницом председава председник комисије, односно у његовом одсуству заменик председника комисије.
11.
На седници Комисије води се записник о раду.
Записник садржи главне податке о раду на седници, нарочито о предлозима о
којима се расправљало, са именима учесника у расправи, о одлукама, закључцима и другим актима који су на седници донети, као и о резултату гласања о појединим питањима.
О вођењу и чувању записника стара се секретар Комисије.
12.
Пре утврђивања дневног реда, приступа се усвајању записника претходне седнице.
Примедбе на записник може да изнесе сваки члан комисије, односно заменик члана.
Након одлучивања о примедбама на записник, председавајући констатује да је записник усвојен у предложеном тексту.
Записник потписује председавајући и секретар.
13.
Дневни ред седнице утврђује Комисија.
Право да предложи измену или допуну предложеног дневног реда има сваки члан комисије, односно заменик члана.
На седници се ради по тачкама дневног реда.
Пре отварања расправе по тачки дневног реда, Комисију извештава председник комисије, или члан којег одреди председник комисије и који предлаже начин даљег поступања комисије (известилац).
Уколико се на седници разматра предлог акта који доноси комисија, пре отварања расправе комисију са предлогом акта упознаје секретар комисије.
Председавајући се стара о реду на седници комисије и даје реч члановима и заменицима чланова комисије пријављеним за учешће у расправи.
14.
Комисија доноси одлуке већином гласова свих чланова.
Право гласа имају сви чланови комисије, а заменици чланова само у случају одсуства члана којег замењују.
Комисија увек гласа за усвајање предлога.
Уколико предлог за који се гласа не добије потребну већину гласова, сматраће се да је предлог одбијен.
ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ
15.
Рад комисије је јаван.
Комисија је самостална у свом раду.
16.
Питања која се односе на рад Комисије а која нису уређена овим Пословником могу се уредити одлуком или закључком Комисије.
17.
Комисија има право на накнаду за рад.
Одлуку о накнади доноси Комисија.
18.
Комисија сређује и чува документацију (Архивска грађа Комисије), са којом поступа у складу са прописима.
19.
Овај Пословник ступа на снагу даном доношења и биће објављен у „Службеном гласнику општине Аранђеловац“.
У Аранђеловцу, __. __. 2014. године,
Број: ___-___-__/2014-00
КОМИСИЈА ЗА СПРОВОЂЕЊЕ ИЗБОРА
У МЕСНИМ ЗАЈЕДНИЦАМА
ПРЕДСЕДНИК
___________________________, с.р.
х х х
3.
Република Србија
ОПШТИНА АРАНЂЕЛОВАЦ
Комисија за спровођење избора
у месним заједницама
Број: ___-___-_/2014-__
Датум: __.__.2014. године
АРАНЂЕЛОВАЦ
На основу члана 19. Одлуке о месним заједницама („Сл. гласник општине Аранђеловац“, бр. __/__, __/__ и __/14) Комисија за спровођење избора за Савете месних заједница на територији општине Аранђеловац, на седници одржаној
дана __.__.2014. године, утврдила је
Р О К О В Н И К
ЗА ВРШЕЊЕ ИЗБОРНИХ РАДЊИ У ПОСТУПКУ
СПРОВОЂЕЊА ИЗБОРА ЗА САВЕТЕ МЕСНИХ ЗАЈЕДНИЦА
Рокови за вршење изборних радњи у поступку спровођења избора за Савете месних заједница општине Аранђеловац утврђени су:
- Одлуком председника Скупштине општине Аранђеловац о расписивању избора за чланове Савета месних заједница број ___-___/2014-__ од __.__.2014. године, („Сл. гласник општине Аранђеловац“, бр. __/14);
- Одлуком о месним заједницама („Сл. гласник општине Аранђеловац“, бр. __/__, __/__ и __/14);
Према наведеним прописима, рокови за вршење изборних радњи су следећи:
Редни број Радње Рокови
1. Расписивање избора избори су расписаниза __.__.2014. године
2. Почетак вршење изборних радњи од __.__.2014. године
3. Утврђивање јединствених стандарда за изборни материјал, прописивање образаца и правила за спровођење изборних радњи до __.__.2014. године, 24,00 часа
4. Упознавање чланова савета МЗ и шефова МК са изборним роковима
и предаја образаца потребних за подношење кандидатура за СМЗ од 12 до 14 часова, __.__.2014. године
5. Одређивање бирачких места до __.__.2014. године, до 24,00 часа
6. Подношење предлога до кандидата за СМЗ __.__.2014. године, до 24,00 часа,
7. Закључивање Бирачког списка __.__.2014. године, у 24,00 часа
8. Израда и овера Бирачког списка до __.__.2014. године, до 24,00 часа
9. Подношење предлога за састав Бирачких одбора до __.__.2014. године, до 24,00 часа,
10. Проглашење и објављивање збирне изборне листе, до __.__.2014. године, до 24,00 часа,
11. Именовање чланова бирачких одбора до __.__.2014. године, до 24,00 часа
12. Предаја изборног материјала Бирачким одборима МЗ у малој сали СО Аранђеловац __.__.2014. године, у 15 часова
13. Отварање бирачких места и и гласање до 20,00 часова __.__.2014. године, у 7,00 часова
14. Утвђивање резултата гласања __.__.2014. године, до 24,00 часа,
15. Подношење приговора Комисији
у року од 24, 00 часова од затварања Бирачког места
16. Доношење одлуке по приговору у року од 24,00 часа од пријема
17. Утврђивање и објављивање коначних резултата избора у року од 48, 00 часова од затварања Бирачког места
18. Подношење извештаја СО Аранђеловац до __.__.2014. године
Овај Роковник објавити у „Службеном гласнику општине Аранђеловац“.
У Аранђеловцу, __. новембра 2014. године,
Број: ___-___-_/2014-__
КОМИСИЈА ЗА СПРОВОЂЕЊЕ ИЗБОРА
У МЕСНИМ ЗАЈЕДНИЦАМА
ПРЕДСЕДНИК
________________________________, с.р.