Анђелка Тодоровић
Драги читаоци, у текстовима које ћемо објавити до краја године, под називом: ЈТД ТО-АР, што значи: Јединствена туристичка дестинација Топола-Аранђеловац писаћемо о могућностима формирања дестинације и позиционирања на светском туристичком тржишту.
У јуну и јулу смо обавили анкетно истраживање мнења грађанаТополе у вези свега што има везе са могућностима формирања и начинима рада и позиционирања на светском туристичком тржишту ЈТД ТО-АР. У Тополи смо анкетирали 140 грађана, којима смо поставили 30 питања, од којих смо за једну трећину тражили одговоре (десет питања), а за две трећине смо понудили алтернативне одговоре (двадесет питања). Резултате истраживања смо пажљиво проучили и утврдили сопствени метод за реализацију овог серијала, придржавајући се ставова анкетираних грађана и свих циљева које смо дефинисали пројектом „Јединствена туристичка дестинација Аранђеловац – Топола и позиционирање Буковичке бање на светском туристичком тржишту“.
Како би били створени услови за реализацију пројекта „Јединствена туристичка дестинација Аранђеловац-Топола и позиционирање Опленца и Тополе на светском туристичком тржишту“ потребно је сагледати место и улогу јединствене туристичке дестинације Аранђеловац-Топола (у документу од националног значаја – «Стратегији развоја туризма Републике Србије за период од 2016. до 2025. године» пише «Аранђеловац-Топола, а анкетирани грађани су сугерисали да назив буде «Топола-Аранђеловац»), садашње и будуће садржаје јединствене туристичке дестинације Аранђеловац-Топола, услове за инвестирање у оквиру јединствене туристичке дестинације Топола-Аранђеловац, позиционирање винарија као престижног обележја јединствене туристичке дестинације Топола-Аранђеловац на светском туристичком тржишту, унапређивање манифестационог туризма, као и видове туризма посебних интересовања – на пример, програм »Карађорђевићи на Опленцу» у оквиру јединствене туристичке дестинације Топола-Аранђеловац и позиционирање на светском труристичком тржишту, здравствени, СПА и велнес туризам јединствене туристичке дестинације Топола-Аранђеловац на Опленцу и Тополи, итинерери за туристичке посете на подручју јединствене туристичке дестинације Топола-Аранђеловац на подручју Опленца и тополске општине, културно-тематски садржаји јединствене туристичке дестинације на подручју општине Топола и на Опленцу, рурални туризам јединствене туристичке дестинације Аранђеловац-Топола у тополској општини, археолошки локалитети јединствене туристичке дестинације, културно наслеђе јединствене туристичке дестинације, концепт ревитализације пројекта «Јарменовци – огледно село Уједињених нација», са формирањем музеја са истоименом поставком («Јарменовци – огледно село Уједињених нација») у (већ годинама запуштеном) Дому у близини Основне школе у Јарменовцима.
Више од 80 одсто грађана није ни чуло за ЈТД ТО-АР, нису упознати ни са законским актима који омогућују формирање те дестинације, немају сазнања ни чиме би и како требало да се бави ЈТД ТО-АР и какве би користи грађани Тополе имали од тога, а није им познато и да ли Општина Топола има усвојена акта о развоју туризма и општине у наредном периоду, тако да ће и то бити једна од тема у овом серијалу о ЈДТ ТО-АР.
Детаљ из центра Тополе - Улица Књегиње Зорке ове године постала пешачка зона
Најчешћи одговор на питање «шта је највећа препрека за инвестирање у развој туризма у општини Топола?» био је: «нерешени имовински односи на непокретностима којима тренутно управља Задужбина «Краљ Петар Први Карађорђевић» (добили смо 135 таквих одговора од 140 анкетираних). Због тога ћемо највећу пажњу у овом нашем серијалу посветити тој теми и објављивању докумената који су битни за решавање имовинских односа на непокретностима Задужбине «Краљ Петар Први Карађорђевић» на Опленцу.
Због нерешених имовинских односа већ годинама пропада и хотел «Карађорђе» у Јарменовцима, а на наша питања о стању инфраструктуре на подручју општине Топола и потребним улагањима више од 90 одсто анкетираних су сматрали да су Тополи најпотребнији: стабилно снабдевање водом на подручју целе општине, канализациона мрежа, измештање депоније и изградња обилазнице око Тополе, како камиони и тешка моторна возила не би пролазили поред културно-историјских знаменитости, које чувају сећања на Први српски устанак, Карађорђа и Карађорђевиће.
«Стратегија развоја туризма Републике Србије за период од 2016. до 2025. године» важи још само годину дана, па у цајтноту ваља учинити много тога. Уколико не буду створени услови за позиционирање ЈТД ТО-АР на светском туристичком тржишту лако ћемо изгубити последњу шансу да ухватимо корак са развијеним светом у туризму.
Извод из Стратегије развоја туризма предвиђено је формирање јединствене туристичке дестинације Аранђеловац-Топола
Како бисмо остварили светску конкурентну предност потребно је да дестинације у централном делу Шумадије, срцу Шумадије – како то лепше звучи, постану способне (у организационом, управљачком, интелектуално-менталном, маркетиншком и економско-политичком смислу) да „на тржишту промовишу и релизују потребне инвестиције“, како је и наведено у Стратегији развоја туризма Републике Србије за период од 2016-2025. године. Свима, који желе да дају свој допринос у формирању ЈТД АР-ТО, предлажемо да прочитају цео документ, као и Закон о туризму из којег објављујемо само одредбе које се односе на овај стратешки документ и саму дестинацију, у нашем случају ЈТД АР-ТО.
Из важећег Закона о туризму о појму дестинација
Драги читаоци, позивамо Вас да реагујете на овај наш серијал и доставите нам Ваше предлоге, мишљења и сугестије, које ће допринети да заједно са анкетним истраживањем које смо обавили у претходна два месеца, прилоге које будемо објављивали прилагодимо и Вашим очекивањима.
Напомена: Пројекат „Јединствена туристичка дестинација Аранђеловац – Топола и позиционирање Опленца и Тополе на светском туристичком тржишту у 2024. години“ је суфинансиран из буџета Општине Топола на основу Уговора о суфинансирању пројекта «Јединствена туристичка дестинација Аранђеловац-Топола и позиционирање Опленца и Тополе на светском туристичком тржишту» у 2024. години, који су закључили Општина Топола (број: 405-238/2024-05-II, од 10.6.2024. године) и Драган Тодоровић предузетник Издавачка делатност СТВАРНОСТ (број: 01-190, од 11.6.2024. године). Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства.